Blogi
Mitä whistleblowing-direktiivi edellyttää hallituksen jäseniltä?
Laaja väärinkäytösten ilmoittajaa eli whistlebloweria suojaava lainsäädäntö on tulossa voimaan koko EU:n alueella. Lainsäädäntö koskee organisaatioita, jotka työllistävät 50 henkeä tai enemmän. Mikä on hallituksen jäsenten ja erityisesti puheenjohtajan rooli tässä kokonaisuudessa?
Lue lisääTekeekö hallituksesi jo systemaattista ennakointityötä?
”Tapahtuuko tulevaisuus meille, vai rakennammeko tulevaisuuden itse? Sopeudummeko vääjäämättömään vai pyrimmekö aktiivisesti rakentamaan haluamamme tulevaisuuden?” kysyy Panu Kause, FIBRES Onlinen toimitusjohtaja.
Lue lisääMikä on yrityksen vastuu – Milton Friedmanista yritysten vastuun ja vastuullisuuden aikakauteen
Viime syksynä tuli kuluneeksi 50-vuotta siitä, kun Milton Friedman julkaisi New York Timesissa kuuluisan artikkelinsa “The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits”. Tämä artikkeli, joka kirjoitettiin hyvin toisenlaisen maailman aikana, on ohjannut yhtiöiden ajattelumallia viimeiset vuosikymmenet, ja on määritellyt yritysten osakkeenomistajakeskeisen mallin (shareholder centric model). Ajattelumallin kantava teema on, että yritysten pääasiallinen rooli on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, ja muut yritysten intressitahot ovat ikään kuin toisarvoisia.
Lue lisääResilientti eli muutoskykyinen organisaatio osaa katsoa tulevaisuuteen
Korona pakotti yrityksiä etsimään ja luomaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia sillä seurauksella, että syntyi uusia innovatiivisia liiketoimintamalleja. Tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia löydettäväksi. Tulevaisuuteen vaikuttaminen on taito, jota voi kehittää. Hallituksella on keskeinen rooli yritysten tulevaisuudessa, joten on ensiarvoisen tärkeää, että hallitus kehittää omaa tulevaisuusajatteluaan. Miten hallituksen kannattaa aloittaa tulevaisuusvalmiuden arvioimisen?
Lue lisääHyvä hallituksen kohtaaminen – esittelyssä hallituspalvelu BAAS (Board As a Service)
Tässä blogissa käsittelen hallituspalvelu BAAS (Board As a Service) -ajattelua. Ajatus syntyi ideasta kääntää reaktiivinen, raportoiva ja valvontarooliin keskittyvä hallituskulttuuri proaktiiviseksi, tulevaisuutta luotaavaksi, sparraavaksi ja tietoon perustuvaksi prosessiksi. Hallituksen tehtävä on ajaa yrityksen ja omistajien etua ja parhaiten se onnistuu tuomalla lisäarvoa tämän päivän ja huomisen haasteisiin. Omistaja luo mahdollisuudet, hallitus huomisen ja johto tulokset.
Lue lisääYhtenäisen suunnan muodostaminen emo- ja tytäryhtiöiden hallituksissa
Hallitusarvioinnin toteuttamisessa on keskeistä, ettei arviointi jää vain velvoitteeksi, vaan se, että tietoa sovelletaan myös hallitustyön kehittämiseen pitkällä tähtäimellä. Miten emo- ja tytäryhtiöiden hallituksissa voidaan muodostaa tehokas yhteistyö ja tehostaa vuorovaikutusta sekä saada aikaan, että kaikilla on selkeä käsitys strategisesta suunnasta?
Lue lisääPintaa syvempää ja vahvaan asiantuntemukseen perustuvaa tarkastusvaliokuntien tarkastelua
Tarkastusvaliokunnan rooli ja tehtävät -kirja (2020) kirjoitettiin aktiivisen työryhmän käden jälkenä. Kirjoittajat Mirel Leino, Manne Airaksinen, Anni Alitalo, Kim Karhu, Mikko Nieminen, Pekka Pajamo, Laura Raitio, Mikko Reinikainen ja Arja Talma edustavat Suomen eturiviä osakeyhtiöiden, yrityksen hallinnoinnin ja tarkastusvalionkunnan asiantuntemuksen osalta. Kirja-arvostelun kirjoittaja Seppo Ikäheimo toimii Aalto-ylipiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen professorina.
Lue lisääKun vahinko on jo tapahtunut, on liian myöhäistä kiinnostua – Whistleblowing...
Toimintaympäristöä jatkuvasti seuraamalla saadaan ajoissa signaaleja trendeistä ja orastavista mahdollisuuksista, joista on mahdollista saada kilpailuetua. Myös sisäisen valvonnan tuottamia signaaleja kannattaa seurata säännöllisesti, jos haluaa välttyä ikäviltä yllätyksiltä. Ongelmat on yleensä sitä helpompi korjata mitä aikaisemmin ne havaitaan.
Lue lisääMonipaikkatyö muuttaa työelämää
Koronakriisi on muuttanut isosti työelämää, kun se on siirtänyt työntekijöitä laajalti etätöihin. Monipaikkatyöstä näyttää tulevan uusi normaali. Monipaikkatyö ei sovi kaikille eikä kaikkiin työtehtäviin, mutta isossa kuvassa se näyttää lisäävän työtyytyväisyyttä ja tuottavuutta. Siksikin sitä kannattaa edistää.
Lue lisääOmistajaosaamisen tuominen vahvemmin hallitustyöskentelyyn luo lukuisia mahdollisuuksia
Kysymys omistajaosaamisesta on hyvä nähdä yhtiön kilpailuetuna. Aktiivinen omistaja-hallitus-johto -ketju roolittaa ja ketteröittää yhtiön toimintaa. Omistajan ei tarvitse osata hallituksen rooliin kuuluvia tehtäviä, mutta omistajat mahdollistavat osallistumisellaan ketjun paremman toiminnan ja tuloksen.
Lue lisääTilannekuvasta katse tulevaisuuteen – Kaamos Forum 2020
Boardmanin pörssiyhtiöfoorumi järjestää vuosittain Kaamos Forum tapahtuman yhdessä osaamiskumppaneidensa PwC:n, Roschierin, Varman ja Nordean kanssa. Kaamos Forumin teemoina olivat tänä vuonna mm. työmarkkinoiden uudet ulottuvuudet, ketterä päätöksenteko sekä tulevaisuus pandemia jälkeen.
Lue lisääSisäinen valvonta vaatii jatkuvaa huolenpitoa – kokonaisuutena, ei vain tietoturvan osalta
Onko hallitus huolehtinut, että tietoturva on järjestetty asianmukaisesti? Tämä kysymys on esillä todennäköisesti nyt useassa hallituksessa. Case Vastaamo nosti tietoturvan ja siihen liittyvän sisäisen valvonnan laajasti keskusteluihin. Elämme poikkeuksellista aikaa ja sen myötä myös toimintatapamme ovat muuttuneet, ehkä pysyvästi. Digitaalisten välineiden käyttö on lisääntynyt nopeasti. Onko hallitus huolehtinut, että yhtiön sisäisessä valvonnassa on huomioitu tämä muutos?
Lue lisääKontekstin ymmärtäminen luo edellytykset todellista lisäarvoa tuottavalle hallitustyölle
Kysyttäessä varmasti lähes jokainen meistä pitää itsestäänselvyytenä sitä, että erilaiset yritykset toimivat eri tavoin. Yrityksillä on erilaisia tavoitteita ja niitä tulee johtaa erilaisin menetelmin ja…
Lue lisääMuutosnopeus haastaa perinteisen hyvän hallintotavan
Tom Liljeström Edellisissä blogeissani ”Hyvä hallintotapa on vain jäävuoren huippu – tärkeät suuntaviivat antaa omistajadialogi” sekä ”Tiimalasista tiimiksi – Omistajadialogi tilanteeseen…
Lue lisääTiimalasista tiimiksi – Omistajadialogi tilanteeseen sopivalla yhteistyömallilla
Yhteisen tilannekuvan muodostaminen tuo yhtiön omistajat ja hallituksen samalle kartalle. Tämä edellyttää omistajadialogin toteuttamista tilanteeseen sopivalla yhteistyömallilla. Omistan ja hallituksen välisen yhteistyön on toimittava riittävän laajalla pohjalla. Samoin voisi väittää hallituksen ja johdon välisen yhteistyön suhteen.
Lue lisääHallituksen ja johdon vuorovaikutus – haastamisen haasteet
Tärkeä lähtökohta onnistuneelle haastamiselle on luonnollisesti yrityksen tarpeita vastaava hallituksen kokoonpano. Tässä kirjoituksessa Satu Koskinen keskittyy muutamiin haastamisen toimivuuteen vaikuttaviin asioihin hallitustyön käytäntöjen ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Lue lisääHyvä hallintotapa on vain jäävuoren huippu – tärkeät suuntaviivat antaa omistajadialogi
Voidaan hyvin sanoa, että hyvän hallintotavan kehittäminen on tämän ajan suosikkiteema. Hyvä näin, paljon kehitettävää on ollut. Ensimmäisen vaiheen fokus painottui toimivien hallintomallien löytämiseen. Nykyistä vaihetta leimaa tavoite luoda lisäarvoa yritykselle hyvän hallinnon avulla.
Lue lisääHyvää kriisiä ei kannata hukata
Kriisi luo eksponentiaalisia mahdollisuuksia. Todisteet puhuvat vahvasti sen puolesta. Toimitusjohtajan näkemys on avainasemassa. VIA Groupin toimitusjohtaja ja Boardmanin partneri Tero Kauppinen kertoo, mitä kriisistä saatuja oppeja toimitusjohtajan sekä johdon kannattaa huomioida ja hyödyntää myös tulevaisuudessa
Lue lisääHallituksen ja johdon yhteistyö — koronakriisin keskellä ja menestyksen aallonharjalla
Tällä hetkellä yrityksissä joudutaan tekemään kovassa aikapaineessa päätöksiä asioista, joiden merkitys esimerkiksi henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuuden sekä yrityksen talouden ja tulevaisuuden kannalta on poikkeuksellisen suuri. Tilannekuva, johon nuo päätökset perustuvat, on äärimmäisen sumuinen ja muuttuu koko ajan. Tällaisessa tilanteessa hallituksen tuelle, sparraukselle ja selkänojalle on enemmän tarvetta kuin koskaan.
Lue lisääSuomen tie koronasta jaloilleen syntyy palveluiden viennistä
Blogin kirjoittaja Seppo Kuula Koronakriisi heikentää kansantalouttamme merkittävästi. Pieni taloutemme on riippuvainen viennistä ja sitä tarvitaan nyt lisää. Palveluliiketoiminnalla on ratkaiseva merkitys, sillä…
Lue lisääIhmisten ymmärtämisestä yritysten ydinosaamista
Kulttuuria uudistetaan johtamista uudistamalla Asiakastaloudessa yritys on kattaen koko organisaation strategisesti asiakaslähtöinen. Yritys elää asiakastaloutta, kun sen kulttuuri – eli ihmiset eri rooleissaan – toteuttavat…
Lue lisääHallituksen ja johdon tilannekuvasta tahtotilaan
Ennen merkittäviä toimenpiteitä on tärkeää varmistaa, että johdolla ja hallituksella on muuttuneessa tilanteessa samanlainen tilannekuva. Boardmanin toimitusjohtaja Taru Lindeman kertoo blogikirjoituksessaan yhteisen tilannekuvan muodostamisesta ja merkityksestä hallituksen ja johtoryhmän jäsenten kesken.
Lue lisääTuoko koronakriisi muutoksia yritysvastuun trendeihin?
Boardmanin Liikkeenjohdollinen tutkimusryhmä (LJT) toimii suomalaisessa yhteiskunnassa yhdyssiteenä ja verkostojen vahvistajana omistajien, hallitusten, johdon ja akateemisen maailman välillä. Tuomme keskusteluun erilaisten verkostotapahtumien ja artikkeleiden muodossa…
Lue lisääKoronakriisi rikkoo toivottavasti instituutioiden siilot
”Koronakriisissä 2020 piti saada suomalaisia ulkomailta takaisin Suomeen reittilentoliikenteen loputtua. Koska elimme siilomaailmassa, ajattelumme lähti siitä, että kuljetus on järjestettävä. Ulkoministeriö hoitaa. Olimme niin tottuneita…
Lue lisääKestävä kehitys liiketoiminnan lähtökohtana – case Sulapac
Boardmanin Liikkeenjohdollinen tutkimusryhmä (LJT) toimii suomalaisessa yhteiskunnassa yhdyssiteenä ja verkostojen vahvistajana omistajien, hallitusten, johdon ja akateemisen maailman välillä. Tuomme keskusteluun erilaisten verkostotapahtumien ja artikkeleiden muodossa…
Lue lisääTanssiva maisema on täällä – Paradigma muutoksessa
Olemme tehneet yrityksissämme viimeisen 30 vuoden aikana matkaa staattisesta, hitaasti muuttuvasta ja muutoksiin reagoivasta liiketoiminnasta yhä nopeammin muuttuvaan ja ennakoivaan liiketoimintaan. Olemme toteuttaneet muutosprosesseja, opetelleet…
Lue lisääMiten voimme auttaa? – Merkityksen ytimessä
”Ei ole kyse vain tiilien ladonnasta, Ei edes katedraalin rakentamisesta. Kyse on siitä, miksi ja kenelle katedraali rakennetaan.” Muistatteko kertomuksen kahdesta muurarista? Molemmat tekivät työtään…
Lue lisääKoronakriisi on johtajuusviestinnän korkeakoulu
Kokemus etätyön tekemisestä on jokaiselle henkilölle erilainen. Joillekin se on tuttua, kun taas toisille uudenlainen työympäristö ja esimiehen fyysisen läsnäolon puuttuminen saattaa luoda turvattomuuden tunnetta.
Lue lisääHyvä asiakaspalvelu ei asiakaslähtöistä yritystä tee
Hyvin usein kuulee, kuinka asiakaspalvelu rinnastetaan yrityksen asiakaslähtöisyyteen. Kuitenkin hyvä asiakaspalvelu on vain välttämätön, mutta ei riittävä ehto asiakaslähtöiselle yritykselle. Asiakaspalvelu on vain…
Lue lisääYritysmaailma ja yritysten päätöksentekoketjut murroksessa
Mikko Haapanen ja Tom von Weymarn pohtivat Boardmanilla omistajien, hallituksen ja johdon päätöksentekoketjun murrosta. Globaalit megatrendit ravisuttavat yritysten päätöksentekoketjujen rakenteita Omistajien, hallituksen ja…
Lue lisää