Tulevaisuus on jo täällä, se vain ei ole jakautunut tasapuolisesti
30.09.2015
Katri Harra-Salonen, Hallituksen jäsen, Boardman2020
Matkustimme Boardman2020-kasvuyrittäjäporukalla jo toista kertaa Piilaaksoon. Mukana oli muutama jo toisen kerran matkaan lähtenyt – kysymys kuuluukin, miksi ihmeessä uudestaan?
Oma motiivini liittyy tietysti suoraan omaan työhöni. Työskentelen tulevaisuuden parissa, yritykseni UMB tekee strategia- ja liiketoiminnan konseptointityötä suomalaisille uutta kilpailukykyä ja kasvua rakentaville yrityksille.
Digitaalisen liiketoiminnan kehitys on yksi avainalueistamme ja asiakkainamme on sekä muutosta rakentavia suuryrityksiä että maailmalle menossa olevia start-up yrityksiä.
Meitä luonnollisesti kiinnostaa erityisesti ymmärtää mihin yksi maailman merkittävistä riskipääomakeskittymistä ja innovaatiokoneista keskittyy ja mihin se energiansa tällä hetkellä suuntaa. Sillä on merkittäviä vaikutuksia suoraan suomalaisten yritysten liiketoimintaan ja maailmalla avautuviin mahdollisuuksiin.
6 kohtaamista tämän vuoden matkalta ja siitä mitä ne meille tulevaisuudesta opettivat:
1) Facebookin kasvun mahdollistava johtamiskulttuuri
Vierailumme Facebookin kampukselle oli allekirjoittaneelle matkan ehdottomasti parasta antia. Vaikka kampusalueen palvelut sinänsä muistuttivat meitä 1900-luvun alun teollisuusyhdyskunnista partureineen, pankkeineen ja hammashoitoloineen oli sitäkin virkistävämpää kuulla tämän maailman johtavan (UMB:ssä kutsumme näitä the ”big four” yrityksiksi) yrityksen johtamiskulttuurista.
Ruotsalaisittain tuo kulttuuri tiivistettäisiin sanoihin ”frihet under ansvar” eli ”vastuuta ja vapautta”. Hierarkiatasoja on vain muutama ja itse software developerilla on suora vastuu työstään kuluttajalle eli palvelun käyttäjälle. Laadunvarmistusorganisaatiota ei ole, vaan lanseerauksen yhteydessä koodin kirjoittanut seuraa sen käyttöönottoa ja korjaa mahdolliset virheet vauhdissa. Facebook julkaisee vuorokauden aikana monta releasea palvelustaan, joten kehitysvauhti on todella kova.
Johtamiskulttuuri varmistaa ainakin sen, että asiakasta kuunnellaan ja seurataan silmä kovana. Tässä olikin mielestäni tärkeä viesti meille kaikille – innovaatiot ja innovatiivisuus eivät saa rajoittua vain tuotteen tai palvelun ympärillä pyörimiseen – niiden tulee koskea erityisesti toimintatapoja ja organisaatioita. Olen aiemmin käyttänyt Mark Zuckerbergin visioon pohjautuvaa johtamistapaa esimerkkinä esityksissäni ja tämän vierailun jälkeen aion tutustua siihen entistäkin syvällisemmin.
2) Bitcoin, blockchain ja disruption luonne
Todella kovan esityksen virtuaalivaluutta bitcoinista veti E&Y:n tuore rekrytointi Paul R. Brody. Mies valotti meille bitcoiniin liittyvän ”blockchain-ilmiön” taustoja ja omaa näkemystään sen tulevaisuudesta otsikolla ”Money is the new software”.
Blockchain on noussut puheenaiheeksi yhä useammalla foorumilla viimeisen vuoden aikana ja IoT:n (Internet of Things) ja blockchainin hajautetun läpinäkyvän päätöksentekosysteemin yhdistäminen on Paulin mukaan se seuraavan paradigman ”killer-applikaatio”.
Hänen mukaansa blockchainista on syntymässä turvallinen, hajautettu ja kustannustehokas tapa järjestää seuraavan paradigman vaatima infrastruktuuri. Itseäni tietysti tässä esityksessä lämmitti myös se, että Paul käytti presentaatiossa samaa Gibsonin slogania jonka me UMB:ssä aikoinaan poimimme yrityksemme kärkiajatukseksi: ”Tulevaisuus on jo täällä, se vain ei ole tasapuolisesti jakautunut.”
Ajatuksena tässä on se, että jokaisella talousalueella on yrityksiä ja ihmisiä, jotka kehittävät seuraavan paradigman tuotteita ja palveluja, vaikka ne eivät olekaan nk. suuren yleisön tai median tiedossa.
3) Kokeneet suomalaiset yrittäjät kasvavat startup-ilmastossa
Bitbarin Jouko Kaasila teki ainakin allekirjoittaneeseen myös suuren vaikutuksen. On mahtavaa tavata maailmalla monessa mukana olleita nuoria yrittäjiä, joilla on erinomainen tarina kerrottavanaan. Bitbar yrityksenäkin on erittäin mielenkiintoinen, erityisesti asiakaslähtöisen tuotekehitysvaiheen opit olivat tärkeitä meille kaikille.
Jäin silti miettimään enemmän Joukon ja hänen veljensä ”oman tarinan” opetuksia. Hän myi aikoinaan ensimmäisen oman yrityksensä suomalaiselle Ioboxille, joka oli vuosituhannen vaihteen superkasvaja ja myytiin jo vuonna 2000 eteenpäin Espanjaan. Itsekin alalla tuolloin toimineena olen monta kertaa miettinyt mihin moni tuon aikainen asiakas tai kollega on Suomesta hävinnyt, mutta Joukolta saattoi tulla vastaus tähänkin. ”Iobox-mafia” eli siellä työskennelleet ihmiset ovat perustanut useita uusia startupeja ja moni heistä löytyy tänä päivänä maailmalta.
Tämä varmaan koskee muitakin tuon edellisen murrosajan tekijöitä. Maailmalla puhutaan paljon ”Yahoo-mafiasta” tai ”PayPal-mafiasta”, mutta on hieno huomata että meiltä Suomestakin löytyy tälle ilmiölle Satama Interactiven lisäksi muitakin vastineita. Sekä Jouko että hänen veljensä ovat tehneet MBA-tutkinnot arvostetuissa yliopistoissa, mikä myös mukavalla tavalla muistuttaa siitä, että start-up yrittäjän ei tarvitse olla muodikkaasti ”drop-out”.
4) Abstraktit tuotannontekijät
Yksi tärkeistä kohtaamisista oli varmasti suomalainen sisu-tutkija Emilia Lahti. Suomessa puhutaan paljon palvelubisneksestä ja sen kasvattamisen tärkeydestä. Abstraktien tuotannontekijöiden (esim. brändi, osaaminen, verkostot, ekosysteemit) ymmärrys ja niiden konseptointikyky on menestystekijöistä tärkeimpiä.
Emilian asiantuntijabrändi ja hänen raikas tapansa rakentaa sitä ”glokaalisti”, Piilaaksosta käsin mutta silti myös Suomessa toimien voisi toimia meistä monelle mallina siitä, miten tänä päivänä rakennetaan aitoa, läpinäkyvää ja kiinnostavaa brändiä. Suomalaista huippuosaamista, indeed.
5) Seuraavan paradigman menestystekijät
Kuten yksi isännistämme hyvin kiteytti on tulevaisuudessa kuitenkin yksi megatrendi ylitse muiden – ihmisten välinen vuorovaikutus ja empatia. Tämänkin matkan parasta antia ovat tietysti myös ryhmämme sisällä syntyneet kohtaamiset ja kokemusten jakaminen.
7 päivää uusien erilaisista yrityksistä tulevien tekijöiden kanssa on huikea ja opettavainen kokemus. Tällä kertaa mukana olleet ”executive-track” osallistujat toivat mukaan mahtavan kokemuslisän ja toisenlaisen perspektiivin, joka varmasti antoi paljon arvokasta perspektiiviä meille kasvuyrittäjille.
Kaikki vuorovaikutus suuryritysten ja kasvuyrittäjien välillä on erittäin tervetullutta ja sitä on vaikea järjestää pelkissä perinteisissä seminaariympäristöissä. Näitä energisiä kohtaamisia tulemme rakentamaan jatkossa myös UMB:n merkeissä.
Vielä lämmin kiitos kaikille mukana olleille! Vielä emme voi tietää mihin kaikkeen tämän vuoden matkamme johtaa. Viime vuoden matkan jäljiltä syntyi paljon uusia ystävyyksiä ja myös muutama start-up, joista toivottavasti jatkossa tässäkin blogissa lisää! Katsotaan jääkö vuoden 2015 ryhmä ”Pekkaa pahemmaksi”… Toivottavasti tapaamme ainakin Boardman2020-tilaisuuksissa jo syksyn aikana!
Innovatiivista ja positiivista syksyä kaikille! Katri
PS. Matkan antia löytyy Twitteristä ja Facebookista hashtagilla #svexperience15 . Boardman2020-ryhmän verkkosivuilta ja FB-sivuilta löytyy myös osallistujien matkasta kertovia blogeja.
Julkaistu 30.9.2015
Julkaistu aiemmin UMB:n blogissa: http://www.umb.fi/blog