LJT-tutkijablogi: Intuitio ja rationaalisuus strategisessa päätöksenteossa

LJT-tutkijablogi: Intuitio ja rationaalisuus strategisessa päätöksenteossa

”It is a fallacy to contrast analytic and intuitive styles of management” (Simon, 1987).

Strategiset päätökset ovat kompleksisia ja niihin sisältyy epävarmuuksia. Tästä syystä hyvän päätöksenteon pohja rakentuu etukäteistyöhön, perusteelliseen ja analyyttiseen tiedonhankintaan. Tämä työ vie aikaa ja vaatii panostuksia.

 

KTT, professori Hannu Kuuselan tutkimustoiminta keskittyy strategiseen päätöksentekoon, dynaamisiin kyvykkyyksiin ja asiakaslähtöiseen liiketoimintaan.

KTT, professori Hannu Kuuselan tutkimustoiminta keskittyy strategiseen päätöksentekoon, dynaamisiin kyvykkyyksiin ja asiakaslähtöiseen liiketoimintaan.

 

Käyttäytymistaloustieteilijät ovat eritelleet nopeita ja hitaita päätöksiä. He ovat muiden muassa todenneet, että päätöksentekotilanteissa olemme sekä kirjanpitäjiä että rokkareita. Kirjanpitäjävertauksella he korostavat tietoon perustuvaa rationaalista analyysiä. Rokkarivertauksella he korostavat tunteen ja intuition merkitystä.

Intuitio on kokonaisvaltainen tunne oikeasta päätöksestä (’gut feeling’). Se perustuu tietojen ja kokemusten yhdistämiseen.

Intuition roolit päätöksenteossa

Tutkimustamme varten haastattelimme suomalaisia yritysjohtajia. Haastattelujen perusteella analysoimme miten rationaalinen tieto ja intuitio ovat läsnä kun tehdään yrityskauppapäätöksiä.

Tutkimuksessa tunnistimme intuitiolle viisi roolia: syntetisoiva, arvioiva, skannaava, vahvistava ja energisoiva rooli. Nämä tunnistetut roolit sisältävät rationaalisia ja tunneperäisiä asioita.

  • Syntetisoiva rooli merkitsee sitä, että intuition avulla voidaan yhdistää tietoa useasta eri lähteestä ja sen avulla voidaan yhdistää aikaisempien tapahtumien oppeja ja kokemuksia.
  • Skannaava roolissa intuitiota käytetään tulevien muutosten, uhkien ja mahdollisuuksien aistimisessa. Intuitio varoittaa vaaroista ja auttaa aistimaan uusia mahdollisuuksia.
  • Arvioiva rooli auttaa näkemään ”tiedon ylitse”, täydentämään puuttuvaa tietoa ja auttaa arvioimaan puuttuvan tiedon merkitystä.
  • Vahvistava intuition rooli korostuu kun valintavaihtoehtoja punnitaan, arvioidaan ja priorisoidaan. Vahvistava rooli luo päätöksenteolle varmuutta ja auttaa tekemään lopullisen päätöksen.
  • Energisoivassa roolissa intuitio luo ja vahvistaa innostuneisuutta. Energisoiva tunne voi yhdistää päätöksentekijöiden näkemyksiä ja innostaa tekemään lopullisen päätöksen.

Tunnistettujen roolien avulla voidaan todeta, että intuitiolla on monia positiivisia asioita strategisen päätöksenteon eri vaiheissa.

Intuitio hallituksen ja johtoryhmän päätöksenteossa

Strategisten päätösten perusteleminen faktoilla on luonnollista. On helpompi puhua faktoista kuin ’minusta tuntuu’ ajatuksista. Tutkimuksen perusteella kannustamme kuitenkin pohtimaan intuition sisältöä, merkitystä ja käyttöä strategisen päätöksenteon tukena. Olisi hyvä keskustella johtoryhmässä tai hallituksessa intuition eri rooleista ja niiden käytöstä. Mitä ymmärrämme intuitiolla? Miten suhtaudumme intuition käyttöön? Miten yhdistämme ja vakiinnutamme intuition osaksi päätöksentekoa?

Intuition käyttöön voi toki liittyä haittavaikutuksia. ”Intuitio voi sulkea joitakin ovia” ja ”intuitio voi kertoa, että me emme voi kasvaa” kuten eräät yritysjohtajat tutkimushaastatteluissa totesivat.

Intuitiolle pitää tehdä ’tilaa’ ja se pitää hyväksyä osaksi strategista päätöksentekoa. Numerot ja analyysit kertovat paljon, mutta ne eivät kerro kaikkea.

Blogin kirjoittajasta

KTT, professori Hannu Kuuselan tutkimustoiminta keskittyy strategiseen päätöksentekoon, dynaamisiin kyvykkyyksiin ja asiakaslähtöiseen liiketoimintaan. Aikaisemmin hän on toiminut vierailevana tutkijana Tuck School of Busineksessa Dartmouthissa. Tällä hetkellä hän toimii Suomen Hypoteekkiyhdistyksen, Suomen Asuntohypopankki Oy:n, Fimlab Laboratoriat Oy:n ja Tampereen Särkänniemi Oy:n hallituksissa.

Lähteet

Kopalle, P., K., Kuusela, H., Lehman, D. R. (2023). The role of intuition in CEO acquisition decisions. Journal of Business Research 167. Lue artikkeli on tästä!


Tilaa uutiskirje