Isot ja pienet yritykset tarvitsevat toisiaan
09.10.2017
Yhteenveto 30.8. pidetystä Brand Compass studiosta – Corporate Venturing
Corporate Venturing muuttaa sijoittamisen ekosysteemiä. Yritysmaailman pikkukaloja kannattaa pitää tiukasti silmällä ja liittyä niiden parveen. Isoihinkin kaloihin kannattaa suhtautua suopeasti: uudistumista ja arvonluontia ajamaan tarvitaan pienten ja isojen yritysten yhteistyötä.
Syksyn ensimmäiseen Brand Compass Studio -tilaisuuteemme kokoontui ennätyssuuri yleisö. Tilaisuuden aiheena oli Corporate Venturing – isojen ja pienten yhtiöiden yhteistyö uuden liiketoiminnan ja kasvun luomisessa.
Tapahtuman loistavista puheenvuoroista vastasivat Tuomas Syrjänen Futuricelta, Perttu Ojansuu Gappsilta, Artturi Tarjanne Nexit Venturesilta sekä Antti Järvinen Google Suomesta. Tilaisuuden moderaattorina toimi Essi Ahtola, Embassy of Design.
Isojen kalojen joukossa
Vasta tovi sitten Ojansuu sai kuulla ”pro-hommiin tarvittavan pro-vehkeet”: ei mitään pilvipalveluita, vaan kellarin täydeltä rautaa. Nyt Gapps on Suomen johtava Google-asiantuntijatalo, joka on muun muassa kehittänyt uuden sosiaalisen intranetin Googlen ekosysteemiin. (Hyvä niin, sillä tutkimus kertoo 70 prosentin työntekijöistä vihaavan intranettiään.)
Gapps ei käpertynyt ajattelemaan, että isot ostavat vain isoilta, vaan ryhtyi ensitöikseen ratkaisemaan isojen yritysten isoja ongelmia. Pieni Gapps opastaakin sukkelasti digiaikaan isojen asiakkaiden ja ison palveluntarjoajan välissä.
Pienet ja isot yhdessä
Startup-maailmaan kannattaakin kenen tahansa empimättä sukeltaa varastamaan hyviä ideoita. Vain näin on mahdollista pysytellä mukana kehityksessä.
”Kun sinua kopioidaan, olet oikealla tiellä. Nauti siitä” kehottaa Ojansuu.
Vaikka nykypäivänä isot ja pienet yritykset pääsevät käsiksi samaan tietoon ja työkaluihin, eivät Gappsinkaan kaltaiset osaavat pikkukalat kasva isoiksi ilman apua: Menestyksekkäällä tuotteella pienet yritykset voivat houkutella parveen ne oikeat, toimintakenttää tuntevat tekijät, ja heidän avullaan kasvaa. Paikka jättimäisen Googlen kyljessä on myös ollut hyvä ratkaisu.
Lupa korjata
Isojen yritysten tulisi opetella paremmin synnyttämään osaamispohjastaan innovaatioita, yrityksen seuraavia menestystarinoita. Tämän pienet osaavat paremmin, koska heille ominaisempaa on työkulttuuri, jossa on lupa kokeilla ja epäonnistua – useammankin kerran. Liian tiukassa kurissa ideat tapetaan ennen kuin ne voivat lähteä lentoon. Tuskin yksikään yritys ei ole osunut kerralla maaliin, vaan vasta systemaattinen parantaminen on luonut niistä menestystarinoita.
”YouTube oli alunperin nettideittipalvelu, ja jokainen Pixarin elokuva on ollut aluksi karsea. Tärkeintä on toimintamalli, jolla korjataan tuote kuntoon”, Syrjänen muistuttaa.
Suomi, älä ota vastuuta
Valtion rooli yrityskentässä mietityttää yleisöä: Saa tukea, saa kannustaa, mutta vastuunkantajan roolin ottaminen on virhe, Syrjänen laukoo. Kaupalliseen koulutukseen panostaminen on paras tapa vaikuttaa, sillä laaja-alaisesti ajattelevia, tiedonnälkäisiä ja kokeilunhaluisia tulevaisuuden osaajia tarvitaan.
Entä missä on se ministeri, jonka tehtävänä on viedä digitaalisuutta eteenpäin ja oikeaan, työllisyyttä ja kasvua parantavaan suuntaan, kysyy Järvinen. Iso joukko elinkeinoelämän johtajia ei tiedä, mitä digitalisaatio hallituksen kärkihankkeena oikeastaan meinaa.
”Peliteollisuus ei pelasta Suomea, mutta meidän pitäisi ottaa mallia heidän tekemisestään, kulttuurista”, kiteyttää Järvinen.
Julkaistu 9.10.2017
Elina Harju, Boardman Oy