Tarja Pääkkönen

Tarja Pääkkönen

Brand Compass -ohjausryhmän pj.

Tarja Pääkkönen

Ammatillinen historia ja hallituskokemus

Yritysstrategioista väitellyt tekniikan tohtori ja rakennusalan DI Tarja Pääkkönen on kansainvälisten strategioiden, digitaalisten innovaatioiden ja M&M osaaja. Pääkkösellä on vuosien kokemus sekä listattujen yhtiöiden että kasvuyhtiöiden hallitustyöskentelystä mm. SATOn, FIRAn, Panostajan, Marimekon, OLVIn, Helsingin Yliopiston Yhtymän, Qentinelin, Flexim Securityn, Sundukan, Spinversen, Gapps Groupin ja Ideanin hallituksista.

Vuonna 2012 hän on toiminut ensimmäisenä naispuolisena puheenjohtajana Suomen Ulkoministeriön organisoiman startup-valtuuskunnan vierailulla USA:han, New Yorkiin ja Palo Altoon suuntautuneen matkan aikana, yhteistyössä myös Slushin kanssa. Lisäksi hän on toiminut useana vuotena myös TEKESin ja Spinversen organisoiman innovaatio-palkinnon ”CTO of the Year” -tuomariston jäsenenä. Hänellä on myös itsellään useita digitaalisiin innovaatioihin liittyviä patentteja ja hakemuksia.

Vuosina 1995 – 2004 hän työskenteli Nokiassa useissa Senior Vice President -tasoisissa johtotehtävissä Euroopassa, USA:ssa ja Japanissa sekä Matti Alahuhdan johtaman Nokia Mobile Phonesin johtoryhmän jäsenenä. Pääkkösellä on myös kokemusta valtionyhtiöistä, sillä vuosina 2004 – 2010 hän toimi Itellan johtokunnan jäsenenä ja konsernin myynti- ja markkinointi-yksikön johtajana vastaten 1800 hengen tiimistä.

Boardmanin toiminnassa hän vetää puheenjohtajana Brand Compass -kehittämisfoorumia, joka on kehittänyt yritysten hallituksille suunnatun, ensimmäisen digitaalisen työkalun maineen arviointiin ja erittäin suositun STUDIO Brand Compass -tapahtumakonseptin.

Aktiiviroolit Boardmanissa

  • Boardman Oy:n hallituksen jäsen 2012-2014
  • Brand Compass ohjausryhmän puheenjohtaja 2012-
  • STUDIO Brand Compass, puheenjohtaja, 2012 –
  • Boardman 2020 Sales Board,  ohjausryhmän jäsen, 2010 -2012
  • Vuoden Boardman Partneri-tunnustus 2011
  • Julkaisut: Vallan Tasapaino, Omistajat & Hallitus & Johto, kirjaprojekti 2010

Erityisosaaminen

  • Yritys- ja kasvustrategiat
  • Muutosjohtaminen
  • Digitaaliset prosessit ja innovaatiot
  • Brändistrategiat
  • Myynti- ja markkinointiprosessi