Tulevaisuus on verkossa!
16.02.2017
7.2.2017 DIGI-foorumi keskustelutilaisuus
Suomalainen kuluttaja elää verkossa. Suomalaiset yritykset eivät – ainakaan vielä. Digitalisoituminen vaatii rohkeutta ja osaamista, mutta myös kokonaisvaltaista uudelleen ajattelua yrityksen kaikilla hierarkiatasoilla. Digitalisaation haasteisiin suomalaisessa yritysmaailmassa pureuduttiin Googlen Suomen maajohtajan Antti Järvisen johdolla Boardmanin DIGI-foorumissa.
Digitalisaatio ja Suomi
Yritysten mahdollisuudet hyödyntää digitaalisuutta liiketoiminnassaan ovat tasapäistyneet. ”Internet kuuluu kaikille, ja on tullut jäädäkseen,” kuten Järvinen kiteyttää.
Suomessa tuotteiden ja palveluiden sähköistyminen on silti ollut verrattain hidasta. Kuluttajamyyntinsä puolesta täysin digitalisoituneita suomalaisyrityksiä voidaan laskea vaivaiset kaksi, Finnair ja Veikkaus.
Teknologista osaamista löytyy jo Suomesta. Tämän osaamisen ympärille pitäisi kuitenkin osata kansainvälistää ja kasvattaa yrityksiä. Suomi kaipaisi lisää myynnillistä ja viestinnällistä panostusta sekä rohkeaa kokeilemisen kulttuuria.
Järvinen maalailee haavekuvaa 2020 luvun Suomesta, jossa Talouselämästä voisi vihdoin lukea Suomen digitaalisen viennin olevan hurjassa kasvussa. Yleisö puolestaan toivoo Airbnb:n ja Überin kaltaisia täysdigitaalisia menestyjiä myös suomalaiselle yrityskentälle.
Aitoa digitaalisuutta
Digitalisaatiota ei mitata Facebook-seuraajamäärillä, eivätkä hienot PowerPoint-esitykset tuo irtopisteitä. Aidosti digitaalisessa yrityksessä digitaalisuus on osa kaikkia prosesseja, ei jotain päälle liimattua.
Useiden firmojen digitalisoitumista ohjaa CDO, Chief Digital Officer. Tämäkin saattaa olla virhe. Digitalisaation tulisi olla kiinteä osa bisnestä ja jokaisen yritysmaailman työntekijän sekä johtajan vastuulla – ja valttikorttina. Myös johdon ja hallituksen aito sitoutuminen muutokseen sekä muutoksen kokonaisvaltainen hahmottaminen ovat välttämättömiä.
Seuraava DIGI-foorumin tilaisuus pidetään toukokuussa, jolloin keskitytään erityisesti tietoturva-asioihin.
Julkaistu 16.2.2017
Yhteenveto: Elina Harju, Boardman