Valmiina kasvuun

Valmiina kasvuun

7.3.2017 teemakokous Kasvu – Growth!

94 prosenttia toimitusjohtajista sanoo kasvun olevan yrityksen prioriteetti numero yksi. Harva on kuitenkaan valmistautunut kasvuun. Kasvuvalmiutta rakentamaan kannatta ryhtyä heti.

Osaamiskumppani PwC:n kanssa yhteistyössä järjestämässämme teemakokouksessa keskusteltiin kasvusta. Teemaa lähestyttiin pohtimalla yrityksien valmiuksia kasvuun sekä tarkastelemalla yrityskauppojen nykytilaa ja tulevaisuutta. Keskustelun alustajina toimivat PwC:n Tuomas Törmänen, Kauko Storbacka ja Kimmo Vilske.

Ydinkyvykkyyksillä kasvua

Tämän päivän liiketoimintaympäristöä riivaa epävarmuus. Johtajat kärsivät hitaasta kasvusta, kasvavasta geopoliittisesta jännitteestä, lisääntyneestä säätelystä ja valvonnasta sekä digitaalisen muutoksen nopeasta tahdista. Yritykset voivat kuitenkin saavuttaa ja ylläpitää kasvua vaikeassakin liiketoimintaympäristössä.

Ensisijaisen tärkeää kasvuolosuhteiden luomisessa on sovittaa tarkasti yhteen kasvu- ja kustannustavoitteet. On luotava juuri oikeanlainen kustannusrakenne. Näin vapautuneita resursseja tulee puolestaan sijoittaa siihen, mikä todella erottaa yrityksesi muista yrityksistä.

”Mieti tarkkaan, mitkä ovat yrityksesi ydinkyvykkyydet, ja panosta tiukasti niihin”, ohjeistaa Törmänen.

Yleisiä kasvun jarruja ovat pinttyneet tavat ja asenteet. Yleistä on myös kyvyttömyys tunnistaa ja keskittyä ydinkyvykkyyksiin. Vaikka ymmärrettäisiin missä pitäisi olla, panostetaan resursseja virheellisesti toimintoihin, jotka eivät vie sinne.

Fit for Growth -kirjassa esitellään strateginen lähestymistapa kulujen. Lähestymistavan kantava ideana on muuntaa yrityksen strategia, resurssien käyttö ja koko organisaation toiminta tukemaan hyvin rajattu määrä tunnistettuja ydinkyvykkyyksiä. Kasvuorientoituneille yrityksille tyypillistä onkin juuri rohkeus ja kuri keskittyä olennaiseen – siihen mikä todella tuo erityistä arvoa asiakkaille.

Aallon harjalla – katsaus yritysmarkkinoille

Jo olemassa olevan liiketoiminnan ostamiseen ja yritysfuusioihin viitataan termillä M&A (mergers & aquisitions). M&A-markkinoilla elellään tällä hetkellä korkealla aallon harjalla, niin Suomessa kuin globaalistikin.

Viime vuosina Suomen M&A-markkinoille tyypillista on ollut megaluokan yrityskaupat, kärjessä Nokia ja Supercell. Myös Suomen IPO-aktiivisuus, eli listautumisantien määrä ja suuruus, ovat kohonneet 2008-2010 vuosien pohjalukemista. Tulevaisuuskin näyttää valoisalta.

Tämän päivän trendi yritysmarkkinoilla on huolellisuus. Huolellinen ostaja tekee luonnollisesti hyvät kaupat. Tapausesimerkkeinä onnistuneista kaupoista toimivat huimaa arvonlisäystä tuottaneet yritysyhdistymiset Konecranes-Terex ja Munksjö-Ahlström.

”Kun tietää mitä tekee, niin hyviä diilejä voi tehdä,”
Vilske kiteyttää.

Ostoslista kannattaa ehdottomasti laatia jo etukäteen, jotta on valmiina tekemään huolellisesti pohjustetut kaupat kun omalta ostoslistalta löytyvä yritys tulee kaupan.

Entä voiko ulkomaalaisille yhtiönsä kauppaava nukkua yönsä rauhassa? Illan puhujilta herui ymmärrystä unilääkkeeksi: Parasta on myydä sinne missä yritys voi kasvaa. Jotkut yhtiöt menestyvät paremmin ulkomailla. Lisäksi kauppojen Suomeen tuoma pääoma voidaan sijoittaa fiksusti. Ja ostavathan suomalaisetkin ulkomailta.

Vilske vertaakin Suomalaisia yritysmarkkinoita Suomen jääkiekkoliigaan: Liiga on täynnä kasvattajaseuroja. Pelaajakaupoilla saadaan kuitenkin kerrytettyä tärkeää pääomaa.

Lukuvinkki: PwC:n (http://www.pwc.fi/fi.html) Strategy&-yksikön kirjauutuus ”Fit for Growth: A Guide to Strategic Cost Cutting, Restructuring, and Renewal” esittelee yrityksille ohjeita kasvukuntoon pääsemiseksi ja kehityksen kärjessä pysymiseksi.

Julkaistu 3.4.2017
Elina Harju, Boardman Oy

Tilaa uutiskirje