BoardTalks: Kuinka kasvua ja kansainvälistymistä johdetaan, Elina Björklund?

BoardTalks: Kuinka kasvua ja kansainvälistymistä johdetaan, Elina Björklund?

Elina Björklund on suomalainen talousvaikuttaja ja kansainvälisesti menestyneen lastenvaatteita tuottavan Reiman pitkäaikainen toimitusjohtaja. Elina on toimitusjohtajakaudellaan merkittävästi digitalisoinut Reiman liiketoiminnan ja vienyt yritystä vahvasti kansainvälisille markkinoille. Tänä vuonna Reima toimiikin yli 30:ssä maassa ja myynnistä onkin vientiä lähes 90 prosenttia. Reiman johtamisen lisäksi Elina toimii mm. Marimekon, Taalerin ja Business Finlandin hallituksen jäsenenä.

Jaksossa keskustellaan Elinan kokemuksista hyvästä hallitustyöskentelystä toimitusjohtajan näkökulmasta sekä syvennytään kasvun ja kansainvälistymisen kulmakiviin erityisesti hallitustyöskentelyssä.

Minulle hallituksen ja ylimmän johdon yhteistyö on todella tärkeä asia!

Kuuntele Elina Björklundin opit BoardTalks-podcastistä!

Elina on toiminut Reiman toimitusjohtajana vuodesta 2012 ja hän on vahvasti ajanut yrityksen digitalisoitumista ja kansainvälistymistä. Yritys toimiikin tänä päivänä yli 70:ssä maassa. Vuosien saatossa myös yrityksen henkilöstö on kasvanut 120:stä 500:an. Elina itse kuvaakin Reimaa 75-vuotiaaksi startupiksi.

Hallituksen tuki on todella merkittävä tekijä yrityksen kansainvälistymispolulla. Reiman hallitus koostuu pääomasijoittajien edustajista sekä vahvoista alan osaajista ja ihmisistä.

Pääomasijoittajilla on tärkeä rooli yrityksen suunnan näyttämisessä, mikä helpottaa toimitusjohtajan työtä. Elinan mukaan onkin hyvä muistuttaa itselleen ja muille, että tämä on se juttu mitä ollaan tekemässä.

“Edelleenkin, kun aloitan tietyt puheenvuorot yrityksen henkilöstölle, niin aloitan sen meidän toimeksiannollamme, jonka sain silloin vuonna 2012 eli tehtävänämme on muuttaa yritys kuluttajalähtöiseksi kansainväliseksi brändibisnekseksi. “

Elinan mukaan koko hallitus, mutta myös yksittäisen hallituksen jäsenet ovat olleet todella arvokkaita sparrauskumppaneita kansainvälistymismatkalla.

Hallituksen jäseniltä haetaan Reimalla toimialaosaamista juuri niiden asioiden pohjalta, joita yrityksessä halutaan saavuttaa. Kohdemarkkinoiden osaamisella on ollut merkittävä rooli. “Olen kuitenkin enemmän arvostanut sitä, että ihmisillä on kokemus, että on vienyt brändiä itse uudelle markkinalle”. Reiman hallitus koostuukin useista ulkomaalaisista hallituksen jäsenistä.

Elinan mukaan kansalaisuutta tärkeämpää on kuitenkin ihmisen tausta, kyky ajatella, uusiutua ja olla rohkea, innovatiivinen sekä kyky tukea toimitusjohtajaa juuri tietyissä asioissa. “Olen esimerkiksi aika paljon käyttänyt hallituksen jäseniä apuna rekrytointitilanteissa tuomaan kokemusta”.

Jaksossa keskustellaan myös digitalisoitumisen merkityksestä. “Digitalisoituminen ei tarkoita vain verkkokauppaa vaan sitä, että asiakas laitetaan aidosti keskiöön”. Tärkeää on ottaa huomioon digitaalinen asiakaskokemus. Asiakaskokemus onkin vahvasti Reiman hallituksen agendalla. “Maailma muuttuu niin kovaa ja tämä on kaikille myös oppimisreissu. Kyllä se on tärkeää.”

Jaksossa keskustellaan myös kansainvälistymisen haasteista ja miten niitä taklataan. “Sen mitä aina sanon on, että tarjoaman, jolla kansainvälisille markkinoille lähdetään, tulee olla kristallinkirkas.” Lisäksi jaksossa kuullaan myös Elinan parhaat vinkit yritysten kansainvälisille kasvupoluille. Kuuntele jakso!