Boardman Advisors: Parempaa johtamista taiteen ja luovuuden avulla

Boardman Advisors: Parempaa johtamista taiteen ja luovuuden avulla

Boardman Advisoreiden tämän vuoden ensimmäinen tapahtuma “Johtajuus, taide ja radikaali luovuus” järjestettiin 26.1.2024 Helsingin kaupungin Empiresalissa. Satapäinen joukko pääsi kuulemaan kuvankauniiseen miljööseen huipputason puhujia yritys-, tiede- ja tanssitaiteen huipulta.

Tapahtumassa puhuivat hallitusammattilainen Sari Baldauf, taiteellinen johtaja, koreografi ja tanssija Tero Saarinen, Aalto-yliopiston dekaani Tuomas Auvinen ja Marc Runco, Director of Creativity Research and Programming, Southern Oregon University. Runco piti puheenvuoronsa englanniksi.

Hallitusammattilainen Sari Baldauf kertoi tapahtumassa siitä, miten taide- ja kulttuurikokemukset auttavat häntä olemaan parempi johtaja. KUVA: Julia Ruotsi

Boardman Advisoreiden hallituksen varapuheenjohtaja Raija Kemiläinen moderoi tilaisuuden. Hän sanoi, että johtajuudesta puhutaan yleensä sotatermein, mutta haastoi kaikkia osallistujia muuttamaan vertauksensa taidetermeihin. Kemiläisen mukaan hyvä johtaminen voi olla kuin jazz-bändin tai tanssiteoksen johtamista tai frescon maalaamista. Tapahtuman co-moderaattorina toimi Boardman Advisoreiden hallituksen jäsen Tapio Aaltonen.

Lisäksi tilaisuudessa kuultiin puheenvuorot Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkinevalta ja Boardman Advisoreiden hallituksen puheenjohtajalta Jussi Pajuselta. Sellotaiteilija Anna-Maaria Varosen kaunis soitto rytmitti ja tauotti lempeästi puheiden välissä.

Taide auttaa pääsemään irti aikapaineista

Sari Baldauf kertoi puheenvuorossaan kuulijoille siitä, miten taide- ja kulttuurikokemukset auttavat häntä olemaan parempi johtaja. Baldauf ajattelee, että taiteilijat usein aistivat pinnan alla kuplivaa ennen muita. Hän uskoo, että taide-elämykset voivat auttaa johtajia näkemään asioiden sidonnaisuuksia jo ennen kuin niistä tulee valtavirtaa. Baldauf on paitsi Nokian hallituksen puheenjohtaja, mutta myös muun muassa Tero Saarinen Companyn advisory boardin puheenjohtaja.

Baldauf sanoo, että kiireen keskellä johtaja helposti ajautuu Daniel Kahnemanin kirjasta Thinking, Fast and Slow kirjasta tuttuun ajattelun systeemiin 1. Tällöin tehdään nopeita johtopäätöksiä ilman tiukempaa kyseenalaistamista. Tulevaisuutta tai vaikeita kysymyksiä mietittäessä johtajien pitäisi kuitenkin käyttää systeemiä 2, jossa pohditaan eri näkökulmista ja kyseenalaistetaan helppoja ratkaisuja.

Baldauf kertoo, että hän itse käyttää tietoisesti taidetta suuntaamaan ajatteluaan tasolle 2. Taide auttaa häntä pääsemään irti aikapaineista ja pääsemään ajattelun flow-tilaan.

Sari Baldauf uskoo, että taidetta voidaan käyttää apuna yrityksen käännekohdissa. KUVA: Julia Ruotsi

Baldauf uskoo, että taidetta voidaan käyttää apuna yrityksen käännekohdissa. Hän on itse ollut mukana transformaatioprojekteissa, joissa on hyödynnetty orkesteria ja William Shakespearen näytelmää Henrik Viidestä.

Baldauf kertoo, että ennen muutosprosessia johtajien on erittäin tärkeää pystyä herättämään alaisissaan tunteita. Alaisille pitää selittää muutoksen tarve rationaalisesti mutta myös siten, että se vetoaa heidän tunteisiinsa. Näitä tunteita voidaan herättää taiteen avulla. Kun ihmiset ymmärtävät muutoksen tarpeen rationaalisesti ja he myös tuntevat, että muutos on tärkeä tehdä, näiden kombinaatiosta syntyy energia, joiden avulla muutokset pystytään viemään läpi.

Luova taide syntyy rohkeassa tilassa

Kaikkeen luovaan taiteen johtamiseen liittyy turvallisuus, toteaa koreografi ja tanssija Tero Saarinen. Hän puhuu kuitenkin mielellään rohkeasta tilasta (brave space) kuin turvallisesta tilasta (safe space). Rohkea tila on moniääninen, moniaistinen ja suvaitseva. Rohkeassa tilassa on turvallista, mutta siellä uskalletaan myös mennä hakoteille, epäonnistua, kokeilla ja onnistua.

Luovia ihmisiä johtaessa tulee olla kunnioittava ja utelias, jotta saa tuotua eri-ikäisten ja usein hyvin erilaisista kulttuureista ja traditioista tulevien ihmisten täyden potentiaalin yhteen.

Saarinen kertoi kokemuksistaan ollessaan ensimmäinen länsimainen koreografi, jolta Korean kansallisteatterin tilasi kantaesityksen. Korealaistraditiosta inspiroitunut ja niitä luovasti uudistanut suurteos Vortex on noussut kestosuosikiksi ryhmän ohjelmistossa Soulissa.

Koreografi, tanssija Tero Saarista haastatteli tapahtuman moderaattorina toiminut Raija Kemiläinen. KUVA: Julia Ruotsi

Saarinen kertoo, että tällä hetkellä hänen tanssiryhmällään on työn alla Shakespearen klassikkonäytelmä Macbeth. Se kertoo vallanhimosta, mielen saastumisesta ja manipuloimisesta. Teos yhdistää eri taiteenlajeja: siinä nähdään tanssijoita, näyttelijöitä ja jonglööri. Teos saa ensi-iltansa 13.3.2024 Helsingissä Tanssin Talossa. Lue lisää teoksesta ja osta siihen liput täältä.

Saarisen työ on intensiivistä, joten kun hänellä on vapaapäivä, silloin hän ei vaadi itseltään mitään. Hän lataa akkuja siten, että hakeutuu rauhoittavien volyymien äärelle; tuuleen, merelle, luontoon tai pitkäksi aikaa saunomaan. Tällaiset ”ärsykevapaat” päivät neutralisoivat ja palauttavat.

Radikaali luovuus syntyy yllättävistä yhteistöistä

Tapahtuma sai kuulijoiltaan erinomaista palautetta. Osallistujat pitivät siitä, että tilaisuudessa kuultiin alustajia useilta eri aloilta ja että he puhuivat luovuudesta ja johtamisesta erilaisista näkökulmistaan.

Aalto-yliopiston dekaani Tuomas Auvinen painotti puheenvuorossaan juuri tällaisen “ristipölytyksen” tärkeyttä. Hän sanoi, että yhteiskunnan nopeaan kehittymiseen tarvitaan radikaalia luovuutta. Radikaali luovuus on asioiden ajattelua ja tekemistä täysin uusilla tavoilla. Se ei synny pienessä piirissä samalla tavalla ajattelevien kesken, vaan sen syntymiseen tarvitaan yhteistyötä eri alojen välillä.

Osallistujat pitivät siitä, että tilaisuudessa kuultiin alustajia useilta eri aloilta ja että he puhuivat luovuudesta ja johtamisesta erilaisista näkökulmistaan. KUVA: Julia Ruotsi

Aalto-yliopisto on tehnyt radikaalista luovuudesta dokumenttielokuvan Radical Creatives, joka on tulossa ensi-iltaan helmikuussa. Auvinen kertoo, että se on yliopiston keskustelunavaus suomalaiselle yhteiskunnalle siitä, mitä on olla radikaalisti luova. Lue lisää elokuvasta ja osta siihen liput täältä.

Auvinen kertoo esimerkin, että Aalto-yliopisto myöntää sisäistä rahoitusta eri tieteenaloilta tulevien tutkijoiden hulluilta tuntuville yhteisideoille. Kuitenkin usein, kun nämä tutkijat saavat rahoitusta ja pohtivat yhdessä, mitä he voisivat tehdä, syntyy jotain täysin uutta ja ennalta-arvaamatonta, suorastaan nykytilannetta disruptoivaa. Auvisen mukaan tämänlainen raja-aitoja ylittävä yhteistyö on yrityksissä harvinaista ja alihyödynnetty voimavara.

Auvinen puhui myös luovuudesta ja sen johtamisesta. Luovuus on Word Economic Forumin mukaan yksi kymmenestä tärkeimmästä työelämätaidosta vuonna 2025. Hän kertoi, että luovuuden johtaminen vaatii johtajilta uudenlaista osaamista. Kun johtajat tekevät luovien ihmisten kanssa töitä, heidän täytyy uskaltaa antaa vastuu tekemisestä suoraan luoville ihmisille. Luovuutta kun ei voi käskyttää tai pakottaa.

Tuomas Auvinen sanoi, että radikaali luovuus ei synny pienessä piirissä samalla tavalla ajattelevien kesken, vaan sen syntymiseen tarvitaan yhteistyötä eri alojen välillä. KUVA: Julia Ruotsi

Lisäksi luovuuteen kannustavan johtajan täytyy sietää sitä, että hän itse ei ole valokeilassa. Johtajan täytyy rakentaa näyttämö, jolla luovat ihmiset voivat loistaa. Usein johtaja itse ole se luova ihminen, vaan hän on luovien ihmisten työn mahdollistaja.

In creativity, the past is not a guarantee of the future

Marc Runco, a Creativity Professor from Southern Oregon University discussed on What Leaders can do for creativity. He said that hiring for cretivity is not like hiring for other things as creativity involves creating new things. Even if a person has done something creative in the past, it doesn’t mean that they will be creative in the future. The past is not a guarantee of the future.

He said that people with the most expertise tend to do the most assumptions. This means that they are experts in their work, but they may not be able to think outside the box and see things in a new way, meaning they lack creativity. For this reason, Runco recommends that teams should always be built in a way that it includes two or three novices, who are able to see things outside the box.

Marc Runco, a Creativity Professor from Southern Oregon University discussed on What Leaders can do for creativity. KUVA: Julia Ruotsi

Runco says that team of optimal size includes five to six people. Teams larger than that tend to inhibit creativity of some team members. He tells that creative people are many times can be hard people to work with. For example, research shows that teachers think creative students are difficult and not easy to work with.

How then to improve creativity in the workplace? Runco says that number one thing is to develop the relationship with the colleagues. The second most important thing is to develop the relationship with the boss. Then focus on the athmosphere and setting and make sure that there’s time for creativity.

Runco says that time is an extremely important resource for creativity. If we are busy all the time, there’s no time for creativity.

Teksti: Karoliina Kuhalampi


Tilaa uutiskirje