Studio Brand Compass – listautuminen ja mainekunto

Studio Brand Compass – listautuminen ja mainekunto

  

Vuoden ensimmäisessä Studio Brand Compassissa perehdyttiin listautumisiin ja mainekunnon rakentamiseen. Seitsemännen kerroksen olohuone oli täynnä purevasta pakkasesta huolimatta. Boardman Brand Compass -ohjausryhmän puheenjohtaja Tarja Pääkkönen toivotti kaikki tervetulleiksi ja tuttuun tapaan viritti yleisön ”aamujumpalla” Studion teemaan. Essi Ahtola, Embassy of Design, esitti puhujille kiperiä kysymyksiä ja moderoi tilaisuuden.

Viime vuonna pörssiin listautui 86 ruotsalaista yhtiötä ja 13 suomalaista

Nasdaq Nordicin toimitusjohtaja ja Boardmanin partneri Lauri Rosendahl esitteli pohjoismaista finanssiekosysteemiä: Ruotsi on maailman paras listautumismarkkina, joten jo sieltä kirityksen saaminen merkitsee paljon Suomelle, Rosendahl sanoo. Suomalaiset ja ruotsalaiset yhtiöt hoitavat hyvin sijoittajiaan ja reaalituotot pärjäävät maailmanlaatuisessa vertailussa.

Viime vuonna pörssiin listautui 86 ruotsalaista yhtiötä ja 13 suomalaista. Suomalaiset yhtiöt listautuvat suurempina, kun taas ruotsalaiset yhtiöt listautuvat jo aikaisemmassa vaiheessa ennen kaikkea saadakseen pääomaa kasvuun. Tämä selittää pitkälti isoa eroa listautuneiden yhtiöiden määrässä. Ykkössyy listautumiselle on edelleen pääoman tarve, mutta suhteellisesti paljon kasvaa näkyvyys ja siihen liittyvä laatuleima, Rosendahl sanoo. Yhä enemmän pohditaan mitä se voisi tuoda yhtiölle ja viritetään näkyvyys viemään yhtiötä eteenpäin.

Listautuminen on iso mahdollisuus viestinnällisesti

Den Groupin viestinnän neuvonantaja Petra Thorén jatkoi yhtiön mainekunnon rakentamisesta: Jos viestintä tehdään hyvin, se voi tuoda todella paljon arvoa. Työnantajamielikuvan rakentamista ei voi ohittaa kilpailussa parhaista tekijöistä. ”Listautuminen on iso ja työläs operaatio, joten siitä kannattaa ottaa kaikki irti myös viestinnällisessä mielessä”, Thorén sanoo.

Listautuminen koskettaa laajaa kenttää sidosryhmiä erityyppisistä sijoittajista ja omistajista asiakkaisiin, päättäjiin ja mielipidevaikuttajiin, joita kaikkia kannattaa kuitenkin hyödyntää. Erityisesti asiakkaat ovat alihyödynnetty voimavara. Thorén korostaa myös odotusten hallintaa: ”Iso haaste on siinä millä tavalla eri intressit sovitaan yhteen. Omistajat saattavat haluta vetää hinnan tappiin, vaikka yhtiön etu saattaisi olla alempi hinta ja odotusten ylitys.”

Viimeisenä puhujana hallitusammattilainen ja sijoittaja Petri Niemi kertoi kokemuksiaan listautumisista muun muassa Vincitin ja Next Gamesin hallituksen puheenjohtajana. Vincit osoitti, että listattu yhtiö voi olla avoin ja särmikäs. IPO:n jälkeen toimitusjohtaja järjesti avoimen kyselytunnin Redditissä ja Vincit piti pörssibloggareille oman sijoittajatilaisuuden.

Lopuksi Niemi palaa perusedellytyksiin ja nostaa esille omistajan tahtotilan ja strategiset tavoitteet: ”Tärkein kysymys on kuitenkin: miksi listautua?”

 

Annika Sipilä