Miksi tuoda vastuullisuus strategian keskiöön, Johanna Hamro-Drotz?
21.04.2023
Jaksossa syvennytään keskustelemaan vastuullisuudesta yhdessä Sinituotteen toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotzin kanssa. Hamro-Drotz on toiminut perheyhtiön toimitusjohtajana vuodesta 2018 lähtien, jolloin Sinituotteella toteutettiin sukupolvenvaihdos. Ennen Hamro-Drotzia yritystä luotsasi Hamro-Drotzin isä Ilkka Brotherus.
Hamro-Drotz kertoo, että vastuullisuus on ollut Sinituotteen tekemisen keskiössä alusta asti. Kun hän aloitti yrityksen toimitusjohtajana viisi vuotta sitten, vastuullisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Sinituote siirtyi esimerkiksi kierrätysmuovin käyttöön samana vuonna, jolloin Hamro-Drotzista tuli yrityksen toimitusjohtaja.
Hamro-Drotz työskenteli ennen toimitusjohtajaksi siirtymistään Sinituotteen markkinointipäällikkönä ja vientipäällikkönä.
“Meillä vastuullisuus on lähtenyt aikojen alusta. Kun isäni perusti Sinituotteen, hän puhui vastuullisuudesta kuluttajaa kohtaan. Hän sanoi, että ei halua myydä yhtään turhaa tuotetta kuluttajalle. On vastuullista, että tekee laadukkaita tuotteita, jotka kestävät pitkään.”
Hamro-Drotz kertoo, että yrityksen strategiaa ei oltu kirjattu ylös 30 ensimmäiseen vuoteen, vaan Sinituotetta johdettiin arvomaailmaan perustuen.
Nyt Sinituotteen strategia on kirjattu ylös, ja sen kulmakiviä ovat oma valmistus Suomessa, laadukkaat tuotteet, tuotekehitys, ympäristövastuu ja vahva brändi. Strategiaa on työstetty yhdessä noin 15 henkilön toimihenkilöporukan ja Advisory Boardin kanssa.
Sinituotteella vastuullisuustyö on jalkautunut koko organisaatioon.
“Meillä ei ole ketään erityisesti vastuullisuudesta vastaavaa henkilöä. Esimerkiksi tuotannon ja tuotekehityksen porukka ovat tietoisia siitä, että kaikissa tuotteissa pyritään käyttämään ensisijaisesti kierotalousmateriaaleja tai muita ympäristöystävällisiä materiaaleja.”
Hamro-Drotz kertoo, että he siirtyivät kierrätysmuovin käyttöön yhtenä ensimmäisistä tekijöistä alallaan. Siirtymä ei ollut helppo, koska kierrätysmuovi käyttäytyy tuotannossa omalla tavallaan. Jos asiaa olisi tarkastellut lyhytkantoisasti, olisi ollut monella tavalla helpompaa jatkaa tuotantoa samoilla vanhoilla materiaaleilla.
Jämähtäminen vanhaan ei kuitenkaan ollut oikeasti mahdollisuus, koska ympäristövastuu määriteltiin strategian keskiöön, ja se on tärkeässä osassa Sinituotteen arvomaailmaa.
“Kun me tällä tavalla edetään, me huomataan, että me saadaan jokainen vuosi tuotua uusia tuotteita kiertotalousperiaatteiden mukaan markkinoille.”
Hamro-Drotz kertoo, että paras päätös, minkä hän on toimitusjohtajana tehnyt, on ollut vastuullisuuden tuominen strategian ytimeen. Hän on uskaltanut tehdä päätöksiä, jotka eivät ole tuntuneet lyhyellä aikavälillä taloudellisesti järkeviltä, mutta ne ovat olleet pitkällä aikavälillä tarkasteltuna loistavia päätöksiä – myös taloudellisesta näkökulmasta katsoen.
Tällaisia päätöksiä ovat olleet esimerkiksi kierrätysmuovin käytön vahva lisääminen ja hiilineutraali valmistus Suomessa.
“Lanseerattiin kolme meidän eniten myyvää tuotetta kokonaan kierrätysmuovista ja huomattiin heti, että kun me kerrottiin siitä, niiden myynti nousi 10 prosenttia. Se toi vahvistusta siihen, että kuluttajat haluavat valita ympäristöystävällisen tuotteen, kunhan se on yhtä hyvä, yhtä laadukas, saman näköinen ja saman hintainen.”
Nykyään puhutaan paljon työn merkityksellisyydestä, ja erityisesti nuoremmat sukupolvet janoavat sitä. Hamro-Drotz kertoo, että yritys pystyy tarjoamaan työntekijöilleen merkityksellisyyttä työtekoon, kun se tuo vastuullisuuden strategiansa ytimeen.
Vastuullisuus on Hamro-Drotzin mukaan pitkällä tähtäimellä ainoa strategia, jolla yritys pystyy menestymään tulevaisuudessa.