Miten voimme auttaa? – Merkityksen ytimessä

Miten voimme auttaa? – Merkityksen ytimessä

”Ei ole kyse vain tiilien ladonnasta, Ei edes katedraalin rakentamisesta. Kyse on siitä, miksi ja kenelle katedraali rakennetaan.”

Muistatteko kertomuksen kahdesta muurarista? Molemmat tekivät työtään saman rakennuksen eri nurkilla. Toinen latoo tiilejä työhönsä kyllästyneenä, ”Joka päivä samaa laastin kanssa läträystä” ja odottaa malttamattomasti kotiin lähtöä. Toinen tekee työtään innolla ja hyväntuulisena ja vastaa muiden ihmettelyyn: ”Minähän olen mukana rakentamassa katedraalia! Voiko upeampaa olla?”

Kaksi samaa työtä tekevää ihmistä, kaksi asennetta ja todennäköisesti kaksi erilaista lopputulemaa. Varmasti myös kaksi hyvin erilaista sisäistä tunnetilaa, onnellisuutta, tyytyväisyyttä elämään. Toinen tekee työtä elääkseen, kun taas toinen kokee työnsä tärkeäksi, koska se on osa jotain suurta.

Työelämässä on paljon puhuttu esimerkiksi asiantuntijoiden valitsevan töitään sen perusteella, mitä projektissa saadaan aikaan ja voiko siinä oppia jotain uutta.  Työn merkitys on siirtynyt pelkästä elämisen rahoittamisesta merkittävien asioiden tekemiseen.

Mutta seuraava askel on jo edessämme. Tiilien ladonta ei enää riitä, eikä edes katedraalin rakentaminen. Haluamme tietää, miksi ja kenelle katedraali rakennetaan. Haluamme ymmärtää ja olla osa sitä perimmäistä syytä, miksi ja ketä varten yritys on olemassa.

Yrityksen olemassaolon oikeutus kulminoituu asiakkaan auttamiseen. Ja asiakkaan kautta yhteiskunnan, ekosysteemin ja planeetan hyvinvointiin. Se on jokapäiväisiä pieniä ’Kuinka voin auttaa?’-tekoja. Se on jokaisen toimenkuvaan kirjattu arjen johtotähti ’Miten minä autan asiakasta hänen matkallaan? Se on yrityksen tarkoitus, missio, olemassaolon oikeutus ’Miten me autamme ja parannamme asiakkaidemme elämää nyt ja tulevaisuudessa? Miksi ja ketä varten olemme olemassa?’

Yrityksen olemassaolon oikeutus kääntyy parhaimmillaan jokaiselle yksilölle hänen oman työnsä merkitykseksi. Merkityksellinen työ motivoi, innostaa ja antaa voimia jaksaa. Tapio Aaltosen & CO:n juuri ilmestynyt kirja ”Johda merkitystä” kertoo tarinan naisesta, joka jaksaa vuosikymmeniä työskennellä jäätelöpuikkojen tuotantolinjalla, koska juuri se jäätelö, jota hän valmistaa, on hänen lastenlastensa suosikkijäätelö. Niitä valmistamalla hän kokee olevansa oman elämänsä sankari.

Myös asiakas arvioi yrityksen olemassaolon tarkoitusta sen tekojen ja puheiden pohjalta. Usein asiakas vaikuttaa monimutkaiselta ja arvaamattomalta. Samalla, kun hän yksisilmäisesti katsottuna vaikuttaa vain tekevän ostopäätöksiä – siitä kuluttaja nimitys – hän saattaakin seuraavassa hetkessä osoittaa aktivismiaan ja syyttää yritystä ympäristön pilaamisesta tai huonosta toiminnasta.

Asiakas, joka vaikutti olevan täysin tyytyväinen, häipyykin yhtäkkiä kilpailijan huomaan. Myös työntekijä on asiakas. Kun hän huomaa yrityksensä puhuvan yhtä ja tekevän täysin toista, hän ei kauaa pysy nykytyössään puhumattakaan, että suosittelisi yritystä toisille.

Yrityksen henkilöstö on avainasemassa tulkitsemassa yrityksen olemassaolon oikeutusta asiakkaille. Mitä relevantimpi toiminta ja mitä paremmin se resonoi asiakkaan tarpeiden, arvojen ja ymmärryksen kanssa, sitä syvempi ja merkityksellisempi asiakassuhde. On hyvä muistaa, että työntekijä, johtaja, asiakas, kuluttaja, aktivisti, osakkeenomistaja, poliitikko, viranomainen ovat ihmisiä kaikki.

Olemme yhteiskuntana siirtymässä eteenpäin motiiveissamme. Haluamme edelleen saada elantomme tekemästämme työstä. Haluamme edelleen olla tekemässä ’hyviä juttuja hyvien tyyppien kanssa’, mutta yhä enemmän haluamme myös ymmärtää isompaa päämäärää, ’Mitä, miksi, kenelle, miltä arvopohjalta?’ Haluamme olla tekemässä maailmasta parempaa paikkaa.

Asiakastalouden ytimessä on ihmisten ymmärtäminen. Jokainen meistä määrittää itse oman työnsä merkityksen itselleen. Kukaan toinen ei sitä voi tehdä. Yrityksen johdon tehtävä on sanoittaa yrityksen olemassaolon oikeutusta tarinaksi, josta itse kukin voi omalta osaltaan luoda merkitystä omalle osuudelleen. Tämä vaatii keskinäistä luottamusta.

Vastuullisuus ja merkityksellisyys kulkevat käsikädessä.

Lue lisää pamfletistamme Paradigman muutos: Tuotantotaloudesta asiakastalouteen

Kirjoitan pamfletin innoittamana aiheesta sarjan blogeja – näkökulmista, jotka lukijoita ovat jääneet askarruttamaan. Kirjoitan koronan hiljentämille kaduille, mutta sisältöjä pursuavaan digimaailmaan. Toivottavasti näistä on iloa!

Lue blogisarjan ensimmäinen osa tästä

Voimaa poikkeusoloihin, Jaana Rosendahl

 


Tilaa uutiskirje